Tilbake til Trollfjord.no
Trollfjord Internett & TV
  • TV
  • Internett
    • WiFi 6
    • Internett
  • Aktuelt
  • Bedrift
  • Min Side
    • Min side – Bredbånd
    • Kundeservice
    • WiFi selvhjelp
    • Internett Hastighetstest
    • Webmail
    • Fjernhjelp
  • Bestill →
  • Søk
  • Menu Menu

Grave på egen tomt

For en rask oppkobling av fiberbredbånd, er det i noen tilfeller nødvendig at du utfører egeninnsats som innebærer graving på egen tomt. Neida, du trenger ikke en minigraver for å utføre gravingen. Bruk spaden du allerede har!

Se videoen og følg de 5 stegene oppgitt under her

 ↓

STEG 1

1. Rull ut det oransje røret

Start med å rulle ut det oransje røret på bakken og legg det der hvor du vil grave, helt frem til husveggen. Legg igjen rørkveilen her, ikke kapp røret. Dette tilpasser en av våre montører.

STEG 2

2. Grav en grøft  

Grav en grøft som er ca 30 cm dyp. Skal du grave langt, anbefaler vi å bruke en smal spade, da går jobben raskere.

STEG 3

3. Legg røret i grøften 

Når du er ferdig å grave, rydder du grøftebunnen for steiner. Deretter plasserer du det oransje røret ned i grøften. Pass på at det ikke bli knekk på røret, det må ikke krummes mer enn omkretsen på en CD-plate. Se gjerne illustrasjon til høyre.

STEG 4

4. Fyll forsiktig grøften igjen

Fyll deretter grøften med samme massen som du gravde opp, men stopp 1 meter fra husveggen. Er det mye stein i massen, kan du legge sand eller hagesingel under og over røret. Vi anbefaler at du lager en skisse over hvor røret er lagt på eiendommen så du unngår at dette blir skadet ved senere arbeid. Last ned skissemal.

STEG 5

5. Montøren gjør resten av installasjon

Når røret er gravd frem til husveggen er din egeninnsats ferdig! Vår montør tilpasser røret og fører dette inn i en utvendig koblingsboks. Fra denne boksen vil det gå en tynn fiberkabel til der du ønsker ruteren plassert. Montøren kobler så fiberen til ruteren din. Da er alt klart til både surfing og streaming!

Ofte stilte spørsmål

Må alle utføre egeninnsats?

Der vi ikke kan levere fiber via luftstrekk må du selv grave ned fiberrøret fra tomtegrensen og inn til boligen din. Dersom du må grave selv, får du utlevert et fiberrør og en veiledning for gravearbeidet når entreprenøren starter utbyggingsarbeidet i området ditt.

Når må jeg grave?

Røret må være gravd ned før montøren kommer for å blåse fiberen inn til huset ditt. Du vil motta informasjon sammen med røret som inneholder tidsfrist, som normalt er ca 2 uker.

Hvorfor bør fiberrøret graves ned så raskt som mulig?

Røret til fiberkabelen bør være gravd ned før fiberen blåses da det krever at montør kommer tilbake og skjøter fiberen på nytt dersom det viser seg at røret er for langt eller for kort.

Røret er ikke laget for å ligge oppe på bakken, så det vil svekkes eller ødelegges av sol og ytre påvirkninger. Dersom det er umulig å grave ned røret grunnet eks. tele, snø eller andre forhold, kan røret til nød ligge på bakken frem til det er mulig å grave det ned.

Hvordan får jeg tak i det oransje fiberrøret?

Dersom du må grave selv, får du som regel utlevert et fiberrør når entreprenøren starter utbyggingsarbeidet i ditt område. Hvis du ikke har mottatt det oransje røret fra oss, gjerne kontakt med vårt kundesenter for å få utlevert gratis oransje 12 mm trekkerør. NB! Dersom traseen frem til husvegg går over fjell, må kunde benytte et rør som tåler sol og belastning, eks. 25 mm PVC vannrør (må bekostes av kunde).

Må jeg dokumentere hvor jeg har gravd grøften?

Vi anbefaler at du lager en skisse over hvor fiberrøret er gravd ned på eiendommen og gjerne med dybde røret ligger på. Dette for å unngå at røret blir ødelagt ved senere arbeid på hus eller i hage. Du er selv ansvarlig dersom det oppstår skade på rør og/eller fiberkabel på egen eiendom. Du kan laste ned skissemal og sende denne inn til vårt kundesenter. Dette er et krav ifølge Ledningsregistreringsforskriften av 1. juli 2021. Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter hvis du har flere spørsmål rundt dette.

Vi hjelper deg

Kundesenter & Bredbåndssupport

76 11 80 00

Vakttelefon (mellom kl. 19.00 – 08.00)

76 11 80 11

Send oss en epost

post@trollfjord.no

Åpningstider kundesenter

Man-fre, 08.00 – 15.00

Åpningstider bredbåndssupport

Man-fre, 08.00 – 19.00

Følg oss

@trollfjordbredband.no

@trollfjordbredband

@Trollfjord Bredband

© Trollfjord AS - Personvernerklæring | Endre cookie-preferanser | Åpenhetsloven
Scroll to top